In September 2014 begon ik de opleiding tot beeldhouwer aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, (KASKA).

Studierichting: Kunstambacht HOUT-BEELD,  deeltijdstudie (DKO)

 

Door het grondig bestuderen van klassieke kopieën in gips en antieke originele ornamenten en portretten, leerde ik gaandeweg kijken.

Door te leren begrijpen en dus te zien, leerde ik de weg van de oorspronkelijke beeldhouwer opnieuw af te leggen.

Essentieel in de benadering van het werkstuk, het ornament, de sculptuur, het beeld, is de vormentaal  te leren lezen.

Beeldhouwen is meer dan het verwijderen van hout, weghalen van materiaal, hout hakken.

In het algemeen is beeldhouwen werken van buiten naar binnen, vanaf de grote volumes werken naar steeds kleiner, naar meer details.

De vormentaal ontdekken, bestuderen van de verhoudingen, de wisselwerking, de balans te vinden, is essentieel voor zien en uiteindelijk een volume ook “op spanning “ te kunnen zetten.

Tijdens mijn studie in Antwerpen nam ik ook deel aan boetseerlessen in klei en heb ik mij daar steeds meer in verdiept

Boetseren werkt van binnenuit.

Je bouwt op, je voegt materiaal toe.

Deze benadering helpt mij enorm om juist de volumes beter te begrijpen, letterlijk leren voelen door de klei.

Gaandeweg al voelend ook de sculptuur begrijpen, de opbouw, de architectuur.

Alles heeft met elkaar te maken. 


Een beeld is een uiting van gevoel. Gelijkenis is niet het belangrijkste.

Wat is dat dan, gelijkenis?

Neem tien mensen en een model. Het resultaat?

Tien verschillende koppen.

Wat ik zie, betekent niet automatisch dat de ander precies hetzelfde ziet.

Sterker nog ga ervan uit, dat jij heel wat anders ziet.

Beeldhouwen is dus voor mij, uitbeelden van mijn gevoel.

Ik probeer door middel van het geleerde ambacht mijn gevoel in het materiaal te brengen, in de hoop dat die beleving in het beeld terug te zien, te voelen is.

Een beeld heeft uitstraling als het je raakt, als er balans is tussen de volumes, licht en schaduw , richting en ritme. Als het je ook van grote afstand weet “aan te raken”. Nieuwsgierig maakt, aantrekt als een magneet.

Natuurlijk is het prettig als de geportretteerde zich enigszins “terug ziet” in de klei, maar werken vanuit mijzelf, helemaal opgaan in het moment, verbinding maken met het beeld, is mijn toegevoegde waarde, mijn toets, mijn handtekening.

Beeldhouwen is meer dan ontspanning. Het heeft voor mij een therapeutische, helende werking op mijn emotionele en geestelijke welzijn. Mijn innerlijke wereld komt aan het licht, komt tot uiting in klei of hout, in was of gips.

Daarmee echt en authentiek.



Opleidingen en exposities:

 

HART kunst, kennis & cultuur Haarlem, Kleine Houtweg 18 ( patio)

13 september - 24 december 2021

 

2021 Lid bij kunstenaarsvereniging Haarlemateliers.nl

 

Siliconen mal en acrylhars afgietsel

2021 Ruud Zweypfenning, Stadsbeeldhouwer van Haarlem

 

Portret boetseren naar model

2020 Bart Holt, Wackers Academie, Amsterdam

 

2020 deelname aan Nederlandse portretprijs

2020 Symposium  Tastend onderweg in zorg en onderwijs, Schouwburg De Lawei , Drachten 

2019 expositie KASKA , Blindestraat 35, Antwerpen


Portret boetseren naar model

2019 Mirese Mudde, beeldhouwer, Leiden Boetseren en beeldhouwen

2017-19 Jeroen Spijker, Beeldhouwer des Vaderlands, Leiden

 

2014-20 Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen 2014-20, Jeroen Humbeeck

 

2003-14 Tentoonstellingsbouw

 

1984-2003 Antiek restauraties 

Beeldhouwer Michael